- Toon Hermans
- Robert Long
- Seth Gaaikema
- Dana Winner
- Janke Dekker
- Projecten met Jan Beuving
- Compositie 5 mei 2012
- 200 jr.Rechterlijke Macht
- TEDx Defensie
- Beatrix “Met Hart & Ziel”
- Opening Station Breda
- Psalmen Anders
- Afscheid Wim Kok
- 100 Piano's
- 75 jaar Vrijheid Breda
- Docu Michel van der Plas
- Varkens in Nood
- Upside van Down
- 500 jaar Jeroen Bosch
- Gevaarlijke Namen
- Niet de Vaders
- Hommages KTA
- Fontys Eindproducties
Toon Hermans
In 1987 kreeg ik, als conservatoriumstudent, de kans van Toon Hermans om als toetsenist in zijn begeleidingsorkest te komen spelen.
Het was het begin van een samenwerking die bijna 12 jaar heeft geduurd. Toon had nooit eerder met synthesizers gewerkt en ik kreeg van hem veel ruimte om zijn liedjes een meer orkestrale kleur te geven.
Vaak repeteerde ik (soms dagelijks) bij Toon thuis om liedjes met hem te maken en uit te schrijven. Eerst in Hilversum en later in Bosch en Duin. We hebben heel veel liedjes gemaakt en ik zal de vele gesprekken aan de keukentafel nooit vergeten.
Het was een bijzondere en zeer leerzame periode!
Toon had met iedere musicus kunnen werken maar hij gaf míj, een nog onbekende student, de kans, waarvoor ik hem tot op de dag van vandaag nog dankbaar ben.
Robert Long
In 1998 werd ik door Robert Long gevraagd om zijn pianist/arrangeur/orkestleider te worden.
Toon had aangegeven dat hij niet meer wilde optreden en ik kon zodoende bijna alle musici van Toon “overnemen”.
De samenwerking met Robert heeft bijna 7 jaar geduurd. Het was een zeer vruchtbare, inspirerende tijd waarin Robert en ik elkaar onvoorwaardelijk vertrouwden.
We hebben in die periode 3 theatershows, 3 cd’s (2 niet uitgebrachte cd’s niet meegeteld) 4 dvd’s gemaakt. Ongeveer 150 arrangementen van oude en nieuwe liedjes(!)
De filmpjes komen uit: Vanavond tussen 8 en 11, Brand! en de Kerstshow (met mandoline- en gitaarorkest Estrellita o.l.v. Benny Ludemann)
Seth Gaaikema
In 2008 werd Ik door Seth gevraagd om hem te helpen bij zijn programma: “Als was het de eerste keer”.
De samenwerking is heel bijzonder en zo vanzelfsprekend dat er een hechte vriendschap tussen Seth en mij ontstaat.
De vriendschap ontwikkelt zich in een samenwerking op het toneel en in 2011 wordt Seth door mij begeleid in : “Het mooiste moet nog komen”
Daarna werkten wij samen verder aan Seth’s laatste theatershow: “Wat ik nog graag zou willen”,
een mooi, emotioneel en eerlijk afscheidsprogramma, dat na het overlijden van Seth (oktober 2014) door MAX op tv werd uitgezonden.
Hij schreef, op een compositie van mij: “Eens komt het afscheid”
” Eens komt het afscheid.
Daar is niets verontrustends aan.
Eens komt het einde.
Is het gedaan…
Je hebt nog altijd iets van een rebèl in je.
Het vuur, dat flakkert nog fèl in je.
Je hebt nog iets van spel in je,
van spelen en van winnen.
Iets koppigs, onafhankelijks.
er zit iets onvergankelijks.
in je verlangen.
weer opnieuw te beginnen.
Eens komt het einde.
Onverbiddelijk meldt zich dat uur.
Eens komt het einde.
Om ruimte te creëren.
voor een nieuw gigantisch avontuur.
Bedankt! ”
Met Celinde Schoenmaker speelde ik zijn favoriete lied uit Les Misérables: “Mijn Droom” (in zijn vertaling) tijdens ‘Matzer op zondag’,21 april 2014 waar Seth ook aan meewerkte.
Dana Winner
In 2012 schreef ik de arrangementen voor het Kerstconcert van de Vlaamse zangeres Dana Winner, en ik begeleidde haar samen met het gitaar- en mandolineorkest: Estrellita o.l.v. Benny Ludemann.
De samenwerking beviel zo goed dat ik uiteindelijk haar M.D. werd.
Vanaf 2013 toerden we door Nederland en België en treden we op in talloze theaters. Het was fijn om haar te begeleiden.
In 2015 reisden we 2 maal naar Zuid-Afrika om daar op te treden: Een geweldige ervaring!
Ik heb verschillende liedjes voor haar geschreven, o.a Hou vast (met tekstschrijver Jan Beuving) en voor haar nieuwe album het lied “En de Wind waait” (met tekstschrijver Koen Broos).
Ik genoot elke keer weer van de manier waarop zij onze liedjes vertolkte.
In 2018 besluit zij een heel andere koers te willen varen en scheiden onze wegen.
Janke Dekker
Half 2023 begonnen Janke Dekker en ik aan de repetities voor haar zeer persoonlijke programma: “Ik volg gewoon mijn hart”.
Al snel voelde het zeer vertrouwd, alsof we al jaren samenwerkten.
Heerlijk om weer naar de basis terug te gaan: iemand die verhalen vertelt én prachtige liedjes zingt begeleiden met alleen een piano.
Heel puur en eerlijk. Inmiddels zijn we ook nieuw repertoire aan het schrijven (zie video)
Vanaf begin 2025 gaan we weer de theaters in, ondersteund door onze geweldige technicus: Marc Baijens.
Ik verheug me er nu al op!
Klik hier voor de speellijst.
Zelf schrijft ze over dit programma:
“Een spannende ontdekkingsreis over vallen en weer opstaan.
Janke Dekker werd gecanceld door een artikel in een zogenaamde kwaliteitskrant. Wat doet dat met je? Hoe blijf je overeind?
Met de liedjes van Barbra Streisand in een Nederlandse vertaling brengt zij de soundtrack van haar leven en probeert ze middels de muziek een antwoord te krijgen en te begrijpen wie zij nu echt is en wat er van je overblijft als iedereen van alles van je vindt en alles waar je voor staat in twijfel trekt.”
Janke Dekker -Script, liedteksten en vertalingen
Philip Walkate -Script-editing
Erik Vlasblom -Muziek
Caroline Frerichs -Regie
Marc Baijens -Sound
Puuree Management & Impresariaat
info@puuree.com
020-667320
Trailer theaterprogramma
Titelsong “Ik volg gewoon mijn Hart”
Composities en teksten op maat, met Jan Beuving
Jan en ik kennen elkaar uit de tijd dat hij student was aan de Koningstheateracademie.
Sinds die tijd hebben wij al vaak samengewerkt om voor verschillende bedrijven of evenementen passende teksten & muziek te schrijven voor o.a.:
NIOD:”Trein”
Nationale Ombudslezing: “Ester,
Vereniging Gemeente Secretarissen:”O was ik maar Gemeentesecretaris”
Qredits:”Janine”
Energie Neutraal Bouwen:”Peter”
VGZ:”Jan van Vleuten”
ONVZ:”Martine”
ALS Stichting:”Zoek me”
Ik werkte ook met Jan samen bij het afscheid van H.M.K.Beatrix, de 5 mei viering in Breda, de opening van het station in Breda en de Tedx talk voor Defensie.
Peter
(met Elke Vierveijzer & Jan Beuving)
Trein
(met Kiki Schippers)
Jan van Vleuten
(met Tom Dicke & Jan Beuving)
Compositie “Waar Vrede is is Vrijheid” en ” Vrijheid geef je door” voor Bevrijdingsdag 5-5-2012“
Start van de Nationale 5 mei- viering in de Grote Kerk van Breda in bijzijn van o.a. ZKH Prins Willem Alexander, Bondspresident van Duitsland Joachim Gauck, Minister President Rutte.
Zeer bijzondere viering met veel muziek en een prachtige 5 mei lezing van de Duitse President!
Seth Gaaikema trad op en ik begeleidde hem. President Gauck was zeer geëmotioneerd door Seth’s persoonlijke verhaal.
Ik mocht de nieuwe muziek componeren en had de muzikale leiding.
Het opende met een flashmob waarbij het Fontys JazzChoir o.l.v. Hans van den Brand het door mij gecomponeerde “vrijheid geef je door” zong
Tijdens de ceremonie werd mijn thema “Waar vrede is is vrijheid”in alle mogelijke stijlen ten gehore gebracht (van carillon, naar kerkorgel, van jazzchoir naar cello , van kleinkunst naar dance door R3hab) en werd op die manier het leidmotief van de viering.
Waar vrede is is Vrijheid (tekst: Jan Beuving)
Waar niemand voor of achteraan
In welke rij dan ook moet staan
Waar iedereen aan elk verdriet
in elke taal een schouder biedt
Waar dromen zijn
Waar rede is
Waar liefde woont
Waar vrede is
is vrijheid
Opdracht: Lidwien Hupkens
Presentatie: Meike de Jong
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: Jack Timmermans
Dans: Dansgroep De Stilte
Koor: Fontys JazzChoir o.l.v. Hans van den Brand
Solisten: Seth Gaaikema, Gerard van Maasakkers
Piano: Erik Vlasblom, Rogier Telderman
Organist: Mark van Nispen
Cello: Bianca Bongers
Koperblazers: Breda Brass Quintet
“Lied “Fiets” voor viering 200 jaar rechterlijke macht in Nederland
Op vrijdag 11 november 2011( 11-11-11)wordt stilgestaan bij 200 jaar rechterlijke macht in Nederland. Hare Majesteit Koningin Beatrix woont de viering in de Ridderzaal in Den Haag bij. Behalve de koningin zijn vertegenwoordigers van het openbaar bestuur, de politie, de rechtspraak en het Openbaar Ministerie uitgenodigd voor de viering. Tijdens de bijeenkomst voor genodigden neemt de koningin de eerste exemplaren van twee boeken in ontvangst die de historie van twee eeuwen rechterlijke macht beschrijven.
I.o.v. De Koningstheateracademie schrijven Jan Beuving en ik voor deze viering een hilarisch lied “Fiets”. Wij voeren het tijdens de viering in de Ridderzaal uit met Patrick Nederkoorn, Louise Korthals en Kiki Schippers.
Daarnaast spelen we ook 2 liederen van Jules de Corte: De Enkeling (gezongen door Patrick Nederkoorn) en De man die heeft gefaald (gezongen door Louise Korthals en Kiki Schippers)
Het lied “Fiets” wordt op CD opgenomen en bij de toegevoegd aan 2 boeken over 200 jaar rechterlijke macht in Nederland die Koningin Beatrix en de genodigden aangeboden krijgen.
“ Fiets” door Jan Beuving, Patrick Nederkoorn, Louise Korthals, Kiki Schippers
“De Enkeling” door Patrick Nederkoorn
“De man die heeft gefaald” door Luise Korthals & Kiki Schippers
Compositie “Haven” voor: TEDx Defensie met Jan Beuving
Samen met Jan Beuving schreef ik “Haven”.
Een Compositie bij een TEDtalk voor het Ministerie van Defensie.
Jan beschrijft de ervaringen van Sergeant Majoor Marco Stigt bij de Europese buitengrenzen van het Griekse eiland Chios.
Een indringend verhaal, door mij op muziek gezet, en gespeeld, samen met de Fanfare Bereden Wapens (gedirigeerd door Harold Lenssen).
Ik voelde me vereerd dat ik dit bijzondere verhaal samen met Jan mocht vertellen.
Opname: 31 Maart 2016, Koninklijke Schouwburg, Den Haag
Compositie voor: Beatrix met Hart en Ziel“
Op 1 februari 2014 werd in Ahoy Rotterdam prinses Beatrix bedankt voor haar inzet tijdens haar periode als koningin.
De voormalige vorstin kreeg een cultureel programma voorgeschoteld met dans en muziek.
Ik kreeg de eervolle opdracht om een bedanklied te schrijven voor Beatrix en deed dat samen met tekstschrijver Jan Beuving.
Het moest een intiem, klein liedje zijn, met daarin een rol voor het Scapino ballet, omdat de vorstin een liefhebber is van ballet.
Dit is de piano demo van de song:
Onder uw hoede
(tekst: Jan Beuving / muziek: Erik Vlasblom)
Dag koningin, dag prinses.
U heeft jaren vooraan
in de spotlights gestaan
op een plein of balkon of bordes.
U verbond en verbindt
ons van ouder tot kind
en van Coevorden tot Curaçao
was u altijd in touw.
Zonder u hadden wij niet gekund.
Maar nu wordt u kalmer en rustiger water gegund.
Dankuwel, majesteit!
Moeder des vaderlands.
U was, in vreugde en rouwen
een schild en betrouwen.
U wuifde of reikte de hand
als de wereld weer woedde.
Zo was ons land
onder uw hoede.
Nu kunt u eindelijk los!
Mag u languit in bad,
op de bank, of op pad
met de fiets, met de hond naar het bos.
Naar de dierentuin gaan,
bij de stokstaartjes staan
met uw kleinkinderschaar aan uw zij,
grote milkshake erbij
of misschien wel een KING-pepermunt.
En iedereen die u dan ziet, denkt: dat is d’r gegund!
Dankuwel, majesteit!
Moedier des vaderlands.
U was, in vreugde en rouwen,
een schild en betrouwen.
U wuifde of reikte de hand
als de wereld weer woedde.
Zo was ons land
onder uw hoede.
Na zoveel jaar trouw op de troon
bent u vrij van die strakke stramienen.
Wat ons betreft zou u een lintje verdienen…
dus geef dat maar door aan uw zoon!
Dankuwel, majesteit!
Moeder des vaderlands.
U was, in vreugde en rouwen,
een schild en betrouwen.
U wuifde of reikte de hand
als de wereld weer woedde.
Zo was ons land
onder uw hoede.
Onder uw fleurige, kleurige hoede.
Het bedankfeest was gepland op 14 september 2013 in Rotterdam.
Omdat Prins Friso enkele weken voor het bedankfeest, kwam te overlijden werd het evenement in zijn oorspronkelijke vorm afgezegd.
Later werd besloten om, op 1 februari 2014 alleen het avondconcert door te laten gaan.
Bart Schneemann die het avondconcert had georganiseerd wilde het lied als afsluiting voor de avond, alleen moest het flink worden ingekort omdat ieder muziekitem maar 2,5 minuten mocht duren.
Uiteindelijk zong Chantal Janzen “Onder uw hoede”, prachtig begeleid door het Nederlands Blazers Ensemble
Compositie “Breda” voor de opening van het nieuwe station
Na 4 jaar bouwen werd op 8 september 2016 het nieuwe station van Breda geopend.
Mij werd gevraagd om daarvoor een compositie te schrijven waarbij de piano een belangrijke rol speelde. Sterker nog er moesten reizigers, die af en toe op de station piano’s speelden, meewerken aan de opening.
We hielden een auditie middag om 10 pianisten te selecteren en vulden die aan met 5 professionele speler/docenten van De Nieuwe Veste Breda.
Ik maakte uiteindelijk een compositie voor 15 piano’s: in het 1e deel speelde de aankondigingstonen van de NS een belangrijke rol. Het 2e deel was een lied, waar Jan Beuving de tekst voor schreef.
Om het “lintje knippen”te voorkomen liet ik de staatssecretaris Sharon Dijksma, burgemeester Depla en de directeuren van NS en ProRail een gezamenlijke slag geven op de pauk.
Oprdracht: Lidwien Hupkens Stroom Events
15 pianisten
Slagwerk (Cees Strik)
Breda Brass
Koor van Fontys Muziektheater Studenten
Verslag van de Pianoaudities
Breda, breda! De hele compositie
De paukslag
2 nieuwe Psalmen voor de bundel Psalmen Anders
Samen met Jan Beuving mocht ik in 2021 voor de bundel Psalmen Anders 2 nieuwe liedteksten van muziek voorzien.
Mijn oude liefde voor de kerkmuziek werd opnieuw aangewakkerd: ik ben als kerkorganist begonnen, en kon als kleinzoon van een koster in de katholieke kerk en een ouderling in de protestante kerk mijn hart ophalen aan deze mooie opdracht.
De bundel is HIER te bestellen
Psalm 42b: Het klare water van weleer is ijs
(Tekst: Jan Beuving / Muziek: Erik Vlasblom)
Het klare water van weleer is ijs
Geen hert of hinde kan er nog uit drinken
Ik hoor de stemmen van de spot weerklinken:
Waar is die God? Waar is dat paradijs?
Toch zingt een lied in mij dat nooit zal doven
Het leidt mij langs het tij van dag en nacht
De melodie gaat mijn verstand te boven
Maar altijd heeft dat lied mij thuis gebracht
Al moet ik in het zwart gekleed op reis
Al voel ik mij door God alleen gelaten
Al is er enkel schaduw in de straten
Al zwijgt mijn God, al sluit het paradijs
Toch zingt een lied in mij dat nooit zal doven
Het leidt mij langs het tij van dag en nacht
De melodie gaat mijn verstand te boven
Maar altijd heeft dat lied mij thuis gebracht
Al is de hemel nu gehuld in grijs
Er is een land waar alles is geleden
Daar wacht het zachte altaar van de vrede
Daar is mijn God, daar is het paradijs
Er zingt een lied in mij dat nooit zal doven
Het leidt mij langs het tij van dag en nacht
De melodie gaat mijn verstand te boven
Maar altijd heeft dat lied mij thuisgebracht
Psalm 141a: Here, plaats een wachter voor mijn mond
(Tekst: Jan Beuving / Muziek: Erik Vlasblom)
Canon in drieën
I
Here, plaats een wachter voor mijn mond.
Houd mijn hoofd en hart ver van het kwade.
II
Geef dat ik de goddeloze grond
niet bewerk met goddeloze daden.
III
Here, plaats een wachter voor mijn mond.
In het zwijgen wortelt uw genade.
met goddeloze daden.
“Zonder jou” tijdens herdenkingsdienst Wim Kok met Brigitte Heitzer
Oud premier Wim Kok overleed 20 oktober 2019, hij was 80 jaar.
Premier van 1994-2002 van een Paars kabinet, zonder christen-democraten.
Kok zelf verwierf zelfs wereldfaam als voorvechter van de ‘derde weg’: de middenweg tussen sociaaldemocratie en liberalisme. Tot zijn bewonderaars behoorden de toenmalige Amerikaanse president Bill Clinton en de toenmalige Britse premier Tony Blair.
Mij werd gevraagd om tijdens de herdenkingsdienst in het Concertgebouw te Amsterdam, Brigitte Heitzer te begeleiden met het lied: ‘Zonder jou’ van Annie MG Schmidt (muziek van Cor Lemaire)
Ik maakte zelf een piano-arrangement passend bij de andere (klassieke) muziek die tijdens de ceremonie, tussen de toespraken in, ten gehore gebracht zou worden.
De herdenking werd live uitgezonden.door de NOS.
Het was een enorme eer voor mij om dit te mogen doen.
Later had filosoof Leo Hollander n.a.v deze herdenking een gesprek met mij over Muziek & Emotie.
Gesprek met Leo Hollander
“Zonder jou”
Compositie: The Journey for 100 Piano’s
Tijdens het Festival Summertime in Breda, was het op zondag 3 juli 2011 tijd voor de honderd aangemelde (amateur) pianisten om hun steentje bij te dragen aan dit mooie festival.
De compositie “The journey for 100 piano’s” is hier speciaal door mij voor gemaakt.
De opdracht was dat iedereen zou kunnen meespelen dus ik verdeelde het stuk in 4 groepen/ niveau’s: A,B,C,D en één solopartij.
Zelfs Artist in residence Jean-Yves Thibaudet nam deel aan dit onvergetelijke evenement.
Hij riep: “What a crazy idea, I just follow you!”
en dat deed hij met zichtbaar plezier
5 jaar later speelden we het stuk nog een keer met 25 piano’s t.g.v. Het 25 jarig jubileum van Karina Rombouts bij de Nieuwe Veste.
75 jaar Vrijheid Breda
29 oktober is echter een belangrijke in de historie van onze thuisstad. Op die dag is het namelijk 75 jaar geleden dat Breda werd bevrijd door de Eerste Poolse Pantserdivisie, onder leiding van Generaal Stanislaw Maczek.
Om dit te vieren kwamen de Poolse president Andrzej Duda en Koning Willem-Alexander naar Breda.
Ik mocht de muziek schrijven voor deze gedenkwaardige gebeurtenis.
Peter Dictus en ik schreven het lied “Hier en Daar” . Het werd zowel in het Nederlands (door alle muziektheaterstudenten van Fontys) als in het Pools gezongen (door Natalie Salek).
(Klik hier iets van de Poolse versie te zien/horen)
Begeleid door het orkest Fanfare Bereden Wapens o.l.v. Harold Lenssen
Dit is de door mij ingezongen demo:
Het werd een onvergetelijk feest!
Opdrachtgever: Lidwien Hupkens voor Stroom Events
Compositie en muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: Daniëlle Waijers
Zangers: Muziektheaterafdeling Fontys Tilburg
Poolse Zangeres: Natalie Salek ( Fontys student)
Beiaardier: Paul Maassen
Orkest: Fanfare Bereden Wapens o.l.v. Harold Lenssen
“Kees” door Kiki Schippers in Documentaire over Michel van der Plas
De KRO maakte een mooie documentaire over de geweldige schrijver: Michel van der Plas, met wiens teksten ik ben opgegroeid.
’Een vergeten schrijver ’Michel van der Plas is onterecht in de vergetelheid geraakt,’ zegt Gerard Cox die in de jaren ‘60 voor het satirische KRO programma Cursief met Michel van der Plas heeft samengewerkt. Volgens Cox is Van der Plas heel erg belangrijk geweest voor het Nederlandse culturele erfgoed maar heeft hij daar nooit de waardering voor gekregen. ’Het zit in onze volksaard om dat snel te vergeten.’
Kiki Schippers zingt het prachtige: “Kees”. Ik maakte een nieuw piano arrangement en begeleid haar op de vleugel
Varkens in Nood: Een Vrolijk Biggetje
Een Vrolijk Biggetje, werd geschreven door Robert Long en door mij gearrangeerd en ingespeeld.
Wij produceerden samen deze plaat in mijn home-studio, voor de Stichting Varkens in Nood waarvoor Robert een spraakmakende ambassadeur was,en hadden samen enorm veel plezier bij het inzingen / mixen.
Free Record Shop werkte graag mee en kocht veel singles in waardoor de CD zelfs in de Nederlandse Top 50 verscheen.
Compositie “Pechvogel” voor Upside van Down “
In 2009 vroeg tekstschrijver Mark Haayema mij of ik als componist mee wilde werken aan een bijzonder project voor de stichting “de Upside vanDown”.
Hij had verschillende teksten geschreven voor een kinder CD: “LaLaLaLa”
Met veel plezier maakte ik de muziek op “Pechvogel”, heel leuk ingezongen door Lotte Lor en Aart Staartjes!
2 composities voor: Bosch’ Lied /500 jaar Jeroen Bosch
“Bosch’ Lied was een project waarbij enkele van Nederlands beste tekstschrijvers en componisten zich lieten inspireren door schilderijen van Jheronimus Bosch.
Schrijvers waren o.a. Jurrian van Dongen, Jan Boerstoel en Jan Beuving.
Componisten waren o.a. Han Kooreneef, Erik Vlasblom en Stijn van der Loo.
Uitvoerenden waren Pieter Derks, Katinka Polderman, Gerard van Maasakkers, Kommil Foo, Kiki Schippers en een Academiekoor. De band bestond uit Erik Vlasblom (bandleider), Peter Wassenaar en Erwin van Ligten.” Aldus de site van de Koningstheaterakademie
Ik schreef Jheronimus ( tekst Jan Beuving), Tunnel naar het licht ( tekst: Jan Boerstoel) en had ook de muzikale leiding tijdens dit bijzondere concert, gespeeld in het Theater aan de Parade in Den Bosch (sep.2015)
Wilgefortis werd geschreven door Kommil Fo.
De prachtige animaties zijn speciaal gemaakt door Studio Kubus
Tunnel naar het Licht
Gerard van Maasakkers
Jheronimus
Kiki Schippers, Katinka Polderman,Kommil Foo, Pieter Derks, Gerard van Maasakkers
KoningstheateracademieKoor
Wilgefortis
Kommil Foo
Gevaarlijke Namen, 25 jaar Srebrenica
In 2019 kreeg ik de eer muziek te mogen schrijven voor de indrukwekkende voorstelling ‘Gevaarlijke Namen‘ van Boy Jonkergouw producties & Vredesorganisatie PAX
De genocide van Srebrenica vanuit het perspectief van de overlevenden
Srebrenica 1995. 50 jaar na het einde van WO II vindt er opnieuw genocide plaats op Europese bodem. Alma Mustafić was 10 toen de oorlog in Srebrenica begon en 14 toen haar vader Rizo Mustafic werd vermoord. Dutchbat was de naam van het Nederlandse VN Bataljon dat naar Srebrenica was gestuurd om de burgerbevolking te beschermen. Rizo Mustafić werkte twee jaar lang als elektricien voor Dutchbat. Maar toen de enclave Srebrenica viel werd hij van de basis af gestuurd, ‘omdat hij niet het juiste pasje had’.
Dutchbatter Ray Braat was toen 19. Hij scheidde de mannen van de vrouwen waarna de mannen werden vermoord. Nu delen Alma en Raymond het podium. Ze hebben een verschillend perspectief op de gebeurtenissen, maar twee dingen hebben ze gemeen: de vraag waarom de wereld de genocide van Srebrenica liet gebeuren en het gevoel dat de media de feiten nooit correct hebben weergegeven. Samen met acteurs Mike Weerts, Jolijn Henneman en Karen Sibbing vertellen ze hun verhaal in de theatervoorstelling 25 jaar Srebrenica I Gevaarlijke Namen. Een geschiedenis over gewone mensen, de waanzin van de haat en hoe de genocide van Srebrenica vijfentwintig jaar later nog steeds hun leven tekent en dat van vele anderen.
Ik schreef alle muziek bij het indrukwekkende script van Boy.
Violist Wouter de Belder speelde de muziek prachtig tijdens de voorstelling en Jolijn Henneman zong “Bloedrivier” adembenemend mooi, het publiek in stilte achterlatend.
De voorstelling heeft een enorme impact, de New York Times maakt er zelfs een documentaire over.
Script: Boy Jonkergouw
Directed by: Boy Jonkergouw, Caroline van Leerdam
Music: Erik Vlasblom,
Violin: Wouter de Belder
Cast: Alma Mustafic, Raymond Braat, Jolijn Henneman, Mike Weerts, Karen Sibbing
Visuals: Beeldjutters
Setting: Simon Haen
Trailer met interview acteur Helmert Woudenberg
Interview Alma Mustafíc en Ray Braat, live uitvoering “Bloedrivier”
Volledige voorstelling met Eng. ondertiteling
Minoux: Niet de Vaders (seizoen 20/21)
Samenwerken met Minou Bosua levert altijd iets bijzonders op! Ik ken haar al vanaf de tijd dat ik begon als docent op de Koningstheateracademie, waar zij ook vanaf het eerste uur aan verbonden is. En het was heerlijk om de muziek te maken / arrangeren voor deze fijne voorstelling. Door Corona konden we de muziek helaas niet live uitvoeren met het “Homomannenkoor” maar dat werd via de prachtige opnames van Maasja Ooms heel goed opgelost.
Naast nieuwe arrangementen van levensliederen als : Kleine jongen, Waarom heb ik toch 2 moeders, Dit is het lied van jullie ouders, schreven Minou en ik ook een nieuw lied: Onze Voeder:
“In deze voorstelling speelt cabaretier en theatermaker Minou Bosua ‘vader en moedertje’ op hoog niveau met Eelco Smits – acteur bij Internationaal Theater Amsterdam – en de vader van haar zoon, waar zij niet de moeder van is maar die wel haar naam draagt. Een creatieve botsing van twee levens die elkaar nog niet eerder ontmoetten dan aan de vooravond van de geboorte van hun zoon. Een scherp en humoristisch onderzoek waarin de rollen en patronen van het oude gezin hartstochtelijk worden doorgespit en omgewoeld. Welke familie zijn we aan het worden?
Niet de vaders speelt met een uniek en voor deze gelegenheid speciaal samengesteld Brabants Homomannenkoor. Samen zingen ze troostrijke levensliederen voor de nieuwe en oude vaders en moeders. Ofwel de voeders. Onder de huidige maatregelen kunnen de zangers (nog) niet mee op tour en zijn zij aanwezig via een indrukwekkende beeldlaag.”
Het Homomannenkoor werd gevormd door: Robert van Rossum, Mario Laheij, Gerrit Baggermans, Arthur van Rooij, Ton Ditewig, Peter Jacobs, Camiel Schols, Joris Elsendoorn, Menno van Es, Frank van Emmerik, Jeroen van Lente, Frank van Oirschot, Michiel Borgman, Tijn de Jong en Henk van Helvert.
Minou Bosua | Tekst & Spel
Eelco Smits | Tekst & Spel
Mijke de Jong | Regie
Erik Vlasblom | Muziek & Arrangementen
Bas Kosters | Decor
Maasja Ooms | Beeldlaag
In 2023 schreef ik ook nog een lied voor de voorstelling “Papa was Rolling Stone”. Minou maakte een liedtekst vanuit verschillende teksten op geboortekaartjes en maakte er een compositie bij: “Ik ben er”
Foto’s: Jaap Reedijk
Muzikaal leider Hommages Koningstheateracademie
Mijn grote liefde blijft toch: Kleinkunst!
Ieder jaar (vanaf 2006) speel ik met studenten van de Koningstheateracademie (‘s-Hertogenbosch) een hommagevoorstelling gewijd aan een tekstdichter of thema uit de kleinkunst.
De hommage aan Brassens kwam uit op CD.
Het Brabants Dagblad (30 oktober 2006) schreef erover:
“Dat de belangstelling voor Brassens in Nederland nog niet helemaal weg is, bleek gisteren. Het Koningstheater zat stampvol en moest vele malen nee verkopen. […] Het werk van Brassens is in Nederland nog maar zelden te horen. Het is niet zo makkelijk te zingen en het karakteristieke geluid van de Franse zanger, dichter en componist zelf valt moeilijk te overtreffen. Maar Brassens is 25 jaar dood en zijn chansons dreigden in Nederland in de vergetelheid te raken. Negen studenten van de Koningstheateracademie lieten gisteren […] zien en horen dat Brassens nog springlevend is en ook in eigentijdse vertolkingen overeind blijft. […] Opvallend veelzijdig was de begeleiding in ieder geval, compleet met achtergrondkoortjes en ritmische vondsten. Op het podium vormden de zangers elkaars publiek en creëerden zo de sfeer van een Frans café, compleet met zwarte kleding, sigaretten en wijnflessen. De drie zangers en zes zangeressen hadden elk een heel eigen geluid en interpretatie van de chansons van Brassens. Soms zongen ze breekbaar, zoals Jamie Grant in Les copains d’abord, soms juist fel en gepassioneerd, zoals Roel Dullaart in Passanten.”
Later werd ook de CD hommage aan Willem Wilmink uitgebracht, bijgevoegd in het boek “Het moet er allemaal nog zijn. “Frank Verhallen schreef het over Willem Wilmink.
Patrick van den Hanenberg schreef hierover in De Volkskrant (30 juli 2009):
“Op de diverse cabaretfestivals rukken de studenten van de Koningstheateracademie uit Den Bosch steeds meer op. De opleiding van Anna Uitdehaag en Frank Verhallen heeft zich ontwikkeld tot een degelijke kleinkunstacademie. Het werk van Willem Wilmink is natuurlijk verplichte kost. Het moet er allemaal nog zijn (een zinnetje uit De oude school, dat door Don Quishocking bekend werd) is een eerbetoon aan de Twentse schrijver door de studenten. Verhallen, een groot Wilmink-fan, schreef er een uitgebreide en prachtig geïllustreerde oeuvreanalyse bij die houdt snijdt. Het is duidelijk dat de studenten in Den Bosch goed worden onderwezen in tekstinterpretatie. Geen lettergreep gaat verloren. Zo komt de verfijnde ironie en Wilminks mededogen voor de verliezers in de samenleving haarfijn over.”
Ik maak vaak nieuwe arrangementen om de liedjes beter te laten passen bij de studenten van nu en doe dat , tot op de dag van vandaag met veel plezier
Zo hebben we hommages gespeeld die gewijd waren aan:
•George Brassens (ook Cd-opname)
•Willem Wilmink (ook Cd-opname)
•Miel Cools
•Ed Leeflang
•Hans Dorrestijn( Cd wordt binnenkort uitgebracht)
•Jan Boerstoel
•Bram Vermeulen
•Herman van Veen
•Harrie Jekkers
•Wim Sonneveld/Frans Halsema
•Jules de Corte
•Toon Hermans
•Robert Long
•Rob Chrispijn
•Oud KTA-studenten
•Lennaert Nijgh
•Protestliederen 1
•Protestliederen 2
•Het Klokhuis
Zeer bijzondere,intieme concerten!
Muzikale leiding bij jaarlijkse Fontys Eindvoorstelling
Ieder Fontys Muziektheater jaar wordt afgesloten met een professioneel uitgevoerde Eindvoorstelling.
Voor mij een intensieve en boeiende samenwerking met de regisseur, choreograaf en de cast.
Ik stel voor iedere productie een orkest samen, passend bij de sfeer van het verhaal.
Waar nodig pas ik de arrangementen aan of componeer nieuwe muziek/thema’s en underscores.
Klik hier voor een Overzicht van alle Fontys Eindvoorstellingen