Muzikale leiding bij jaarlijkse Fontys Eindvoorstelling

Ieder Fontys Muziektheater jaar wordt afgesloten met een professioneel uitgevoerde Eindvoorstelling.
Voor mij een intensieve en boeiende samenwerking met de regisseur, choreograaf en de cast.

Ik stel voor iedere productie een orkest samen, passend bij de sfeer van het verhaal.

Waar nodig pas ik de arrangementen aan of componeer nieuwe muziek/thema’s en underscores.

Musical van Jonathan Larson, vertaling Daniël Cohen.

Regie: Koen van Dijk
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: André de Jong

Bezetting: Piano, Toetsen, Electrisch gitaar, Basgitaar, Drums

 

Muziekfragment: Seizoenen van Liefde (Seasons of Love) door Ensemble

‘Rent’ vertelt een verhaal over New York in 1989, waar jonge kunstenaars hun weg zoeken, waar anarchie heerst terwijl de huisbaas huur (rent) opeist, waar liefde, verslaving en hiv hoofdrollen spelen en waar aids nog een direct doodvonnis betekende. Laverend tussen mantra’s als ’leven voor vandaag’ en het paniekerig scoren van dope probeert de groep te overleven. Een heftig thema met snoeiharde rockmuziek

Quotes uit recensies:

“De worsteling met het leven van een aantal jonge mensen. Rent gaat over jongvolwassenen, en vraagt om een jonge cast. Maar Rent is ook een buitengewoon emotioneel stuk, en vraagt ook om een sterke cast. De studenten van Fontys 3e jaars muziektheater laten zien dat ze het aan kunnen, met een fraaie voorstelling.”(Musicalworld.nl)

“Samenvattend kan gezegd worden dat de studenten van de afdeling muziektheater er zeer goed in zijn geslaagd om met eenvoudige middelen een indrukwekkende voorstelling op de planken te zetten. Aan acteer- en zangtalent is geen gebrek en de personages worden overtuigend neergezet waardoor de thematiek van Rent duidelijk naar het publiek wordt gecommuniceerd wordt en de emotionele impact groot is. Iedereen in het publiek moet zijn geraakt door het spel en de muziek.” (8weekly.nl)

“Studenten spelen ’Rent’ met oorverdovende passie” (Trouw)

Cast:

Freek Bartels/ Dirk Postma: Roger
Niels Jacobs/ Tom Wesselink: Mark
John ter Riet/ Mart van den Hout: Collins
Rik van de Rijdt/ Sebastiaan de Groot: Angel
Sander Eckhardt: Benny
Pearl Jozefzoon/ Marle Martens: Mimi
Sofie Dirkx/ Marcella Heukels: Maureen
Isabelle van Gelderen/ Eefje Thomassen: Joanne
2e jaars: Ensemble

Musical van Maury Yeston en Arthur Koppit, vertaling: Theo Nijland & Daniël Samkalden.

Regie: Eddy Habbema
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: Daniëlle Waijers

Bezetting:Piano, Hoorn, Cello, Slagwerk (ook melodisch)
Arrangementen aangepast, van volledige orkestbezetting naar een kwartet.

 

Nine is geïnspireerd op de film 8 ½ van Frederico Fellini, toont de midlife crisis van een beroemde Italiaanse filmregisseur Guido Contini. Hij wordt van alle kanten belaagd. Door de pers, door zijn producente die ongeduldig wacht op het script voor zijn nieuwe film. Door zijn maîtresse die het lange wachten beu is, door zijn muze die er genoeg van heeft steeds dezelfde rol in zijn films en in zijn leven te spelen. En door zijn vrouw die hem eindelijk voor zichzelf wil hebben. Hij vlucht in fantasieën en droombeelden, haalt film en werkelijkheid door elkaar, gaat op in herinneringen aan zijn jeugd en staat op het punt om zelfmoord te plegen.

Quotes uit recensies:

“Zeer goed” is de omschrijving bij het cijfer 9. Maar ook de Fontys-voorstelling Nine verdient dit kwaliteitsoordeel.”

“Er zijn geen pogingen gedaan om met kostuums of schmink de mensen ouder te laten lijken. Even zelf de omschakeling maken, en het is werkelijk genieten van deze Nine.”

“Regisseur Eddy Habbema heeft wel het een en ander uit de oorspronkelijke Nine geschrapt. Wat overblijft is een hele sterke voorstelling die de studenten laat schitteren en veel uit zichzelf doet halen. Zeker waard om gezien te worden.” (Musicalworld.nl)

Cast:

Sandor Stürbl: Guido Contini
Deborah de Groot: Luisa Contini
Hanneke Vos: Carla Albanese
Christanne de Bruijn: Claudia Nardi
Noortje Hezemans: Mama Contini
Roos van Breukelen: Liliane la Fleur
Fenneke Suurmond: Stephanie Necrophorus
Petra Clauwens: Saraghina
Sander Eckhardt: Casanova
Katrien Smets: Onze Lieve
Sophia Tops: Annabella
Hanneke Engels: Chambermaid
Ruben Weijand: Kleine Guido
2e jaars: Ensemble

Musical van Cy Coleman, David Zippel, vertaling: Florus van Rooijen)

Regie: Daniël Cohen
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: André de Jong

Bezetting: (Fontys) Big Band in de originele arrangementen van Billy Byers.

‘Everyone’s in trouble. It’s only the smart ones who know it’.

‘City of Angels’is een ‘musical noir’ met een stevige knipoog naar de grote Hollywood films uit de jaren veertig: de hoogtijdagen van de detectivefilm waarin het barst van de gleufhoeden, femme fatales en ‘crushing oneliners’. De voorstelling is een vlotte mix van showjazz, vermengd met Hollywood-filmmuziek uit de jaren veertig.

City of Angels speelt zich af in twee werelden. De musical vertelt het verhaal van Stine, een romanschrijver die door filmproducer Buddy Fiddler wordt gevraagd om een screenplay te schrijven voor een detectivefilm. Het stuk vertelt óók het verhaal van Stone, de detective die de hoofdrol speelt in de film die Stine aan het schrijven is.

Naarmate de druk op Stine toeneemt zien we de grens tussen beide werelden steeds meer vervagen en beginnen de karakters in de filmwereld steeds meer trekjes te vertonen van de mensen die Stine in de ‘echte’ wereld ontmoet. Fictie en realiteit komen gevaarlijk dicht bij elkaar.

Cast:

Jonathan Demoor, Ruud Overdijk: Stine/Stone
Diederik Ensink: Buddy
Rick Sessink: Jimmy Powers
Lotte Verhoeven, Linda Veenhuizen: Gabbi/Bobbi
Michelle van de Ven, Hiske Bongaerts/ Liss Walravens:Avril/Mallory
Saskia van de Staak, Cathy Petit: Donna/Oolie
2e jaars: Ensemble

Musical van Stephen Sondheim, Hugh Wheeler, vertaling: Allard Blom

Regie: Sieta Keizer
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie:Daniëlle Waijers

Bezetting: Fluit/Piccolo, Hobo, Klarinet, Basklarinet, Hoorn, 1e Viool, 2e Viool, Altviool, Cello, Contrabas, Harp, Piano/Celesta

A Little Night Music

Mensen die hun tijd verspillen
Mensen als koppige doorzetters in barre omstandigheden
Lachwekkend
Lachwekkende liefdes
Kijken met een glimlach naar mensen en hun onvermogen
De nacht lacht driemaal
Om de jongeren
Om de dwazen
Om de ouderen

In een zomernacht verandert de vraag in een antwoord
Dat antwoord is liefde

Quotes uit recensies:

‘De rollen worden schitterend gespeeld en de zang is tot in de puntjes verzorgt bij een stuk van Sondheim, dat toch niet eenvoudig te spelen en te zingen is.”

“Om een lang verhaal kort te maken, deze productie is het zeker waard om te <em>gaan bekijken.”

“de prestaties op het toneel laten indruk achter. De tweedejaars studenten, die als ensemble een beschouwende rol hebben en die we zowel als groep als solo te horen krijgen klinken als de een klok. En dat geldt ook voor de studenten die vol verve de rollen vertolken.”

Cast:

Ingrid van den Nieuwenhuizen: Madame Armfeldt
Kristel Vercraeije: Desiree Armfeldt
Hedwig van Leuven: Frederika Armveldt
Micha Kriek: Frid
Sander van Voorst tot Voorst (1) / Stephan Mooijman(2): Fredrik Egerman
Ianthe Tavernier: An Egerman
Ton Sieben (1) / Martijn van Baardewijk (2): < Henrik Egerman
Laureen Peters: Petra
Jasmine Jaspers: Charlotte Malcom
Bart van Veldhoven (1) / Arjan Lienaeers (2): Carl-Magnus Malcom

En de 2e jaars: Ensemble
Jasper van Dijk, Pien van Gerven, Danielle Griendt, Frank van Hengel, Freek Heuvelmans, Rafael van der Maarel, Steven Roox, Celinde Schoenmaker, Jeske van de Staak, Käthe Staallekker, Nadine Termeer, Ben Vugt

Musical van Lucy Simon, Marsha Norman

Regie: Brigitte Odett
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: André de Jong

Bezetting:1e Viool, 2e Viool, Altviool, Cello, Contrabas, Fluit/Piccolo, Hobo, Kalrinet, Trompet, Trombone,Hoorn,Piano, Slagwerk

‘The Secret Garden’vertelt het verhaal van de wees Mary, die terechtkomt in het oude Engelse landhuis van haar rouwende oom Archibald. Het lijkt er te spoken en er is een geheime vergeten tuin. Samen met nieuwe vrienden zal ze proberen de tuin te vinden en daardoor de donkere geheimen van het huis oplossen.

Een voorstelling over het sluiten van vriendschappen, afrekenen met je verleden en het durven leven.

Quotes uit recensies:

‘Er is maar één woord te vinden dat ‘The Secret Garden’ kan omschrijven: indrukwekkend”

“Soms heb je dat wel eens. Voorstellingen waarbij vrijwel alles klopt en op zijn plaats valt. Een voorstelling waar je ademloos naar kunt kijken, die je raakt en waar je kippenvel van krijgt. Waarbij alles af is. Vandaag was dat zo’n voorstelling.”

“De mensen die deze voorstelling niet gezien hebben, zullen hier zeker spijt van krijgen, want deze prachtige musical was een van de hoogtepunten van het seizoen.”

“Het is opvallend hoe goed en mooi er gespeeld en gezongen wordt. Elke noot is raak en vocaal is alles van hoge kwaliteit.”

“Eigenlijk is de hele voorstelling een genot voor het oog, oor en emoties. De gebruikte projecties vallen op hun plaats en ondersteunen de voorstelling maximaal, de mise-en-scène is mooi en schitterend gemaakt met een minimum aan decor, waarbij de changementen, als die er waren, moeiteloos werden meegenomen in het spel en daardoor in het geheel niet stoorden.”

“De muziek was schitterend en was een perfecte afgestemd op de vocale kwaliteiten van de cast. Deze twee klassen hebben een voorstelling gemaakt waar ze met trots op terug mogen kijken en waar het publiek zichtbaar van genoten heeft.”

Cast:
Danielle van de Griendt: Mary Lennox
Steven Roox/ Freek Heuvelmans: Archibald Craven
Celinde Schoenmaker/ Pien van Gerven/ Nadine Termeer: Lily Craven
Ben van Vlugt: Neville Craven
Jeske van de Staak, Käthe Staalekker/ Moniek Boersma: Martha /Mevrouw Shelley / ensemble
Rafaël van der Maarel/ Frank van Hengel: Dickon / Majoor Shelley
Jasper van Dijk: Colin Craven
Anne-Marijn Smulder: Mrs. Medlock

2e jaars: Ensemble
Ezra van Nassauw: Ben
Maarten Smeele: Albert Lennox / Ensemble
Bastiaan Sparnaay: Fakir
Anne Nobel: Ayah
Oedo Kuypers: Luitenant Wright / Ensemble
Sander van Wissen: Major Holmes / Ensemble
Veerle Sanders: Mrs. Winthrop / Ensemble
Nadine Bastiaansen: Jane / Ensemble
Eline Selie: Alice / Ensemble
Loïs van der Ven: Claire / Ensemble
Cailan van Loon: Roodborstje

Musical van Martin Waddington & Jan Boerstoel, verhaal:Arnold Ridley

Regie: Brigitte Odett
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: Daniëlle Waijers

Bezetting: door Erik gearrangeerd voor: Piano, 1e viool, 2e Viool, Altviool, Cello, Contrabas, Hoorn, Slagwerk

De Spooktrein” vertelt het verhaal van een groep gestrande reizigers die noodgedwongen de nacht doorbrengen op een verlaten station. Daar worden ze door de stationschef geconfronteerd met de macabere legende van een spooktrein. Zal deze dodelijke trein inderdaad om middernacht arriveren? En zullen de reizigers dit overleven? De angst neemt toe en stelt de onderlinge verhoudingen ernstig op de proef. En dan is het twaalf uur…

Quotes uit Musicalsites,

“Koude rillingen bij “De Spooktrein”, Fontys”

“De studenten doen het goed. De wat typische manier van toneelspelen die hoort bij dit soort klassieke thrillerstukken wordt goed opgepakt.”,/em>

“Opvallend is de openingsscene. Een vrij lange scene in de trein, waar de derdejaars gezelschap hebben van de tweedejaars. Het getril van de trein wordt verbazingwekkend goed volgehouden, en tijdens het nummer gebeurt er in de diverse coupes zo veel, dat je het niet allemaal kunt zien.” (musicalworld.nl)

“Het live orkest is een perfect passende aanvulling bij dit stuk uit het begin van de twintigste eeuw en hoort bij deze musical die een genot is voor oog, oor en fantasie. Die fantasie gaat met het publiek aan de haal omdat je werkelijk elke complot gaat bekijken tijdens het verhaal en je toch weer verrast wordt door de wending en de mooie effecten die met bescheiden middelen worden bereikt.”

Cast:
Nadine Bastiaansen/ Eline Selie: Peggy Murdoch
Oedo Kuijpers: Charles Murdoch
Floor Krijnen: Elsie Winthrop
Ezra van Nassau: Richard Winthrop
Eline Havenaar: Miss Bourne
Maarten Smeele: Teddie Deakin
Sander van Wissen: Saul Hodgkin
Loïs van der Ven/ Veerle Sanders: Julia Price
Bastiaan Sparnaay: Dr. John Sterling

2e jaars: Ensemble

Het ensemble:Terence van der Loo, Jolijn Henneman, Laetitia Gerards, Mats Lodenstijn, Nina Overbruggen, Mark Lukx, Kimberly Nieuwenhuis, Jonas Bouckaert, Annemarijn Maandag, Marieke Bresseleers en Annemarie Lauretta heeft een bescheiden maar belangrijke rol . Jeroen Dekkers nam de rol van conducteur op zich

De Première in 5 minuten

Nina van Overbruggen zingt ‘Ev’ry time we say goodbye’,(begeleid door Erik)

Fragmenten met Kimberly Nieuwenhuis:

Eva van der Kraan zingt ‘My Unny Valentine’, (begeleid door Erik, piano en Gijs Berkers,trompet)

Muziektheaterproductie: script van Brigitte Odett gebaseerd op de musical ’42nd Street’ van Michael Stewart en Mark Bramble Al Dublin en het toneelstuk “Maratondance'(They Shoot Horses Dont They)van Harry Warren

Regie: Brigitte Odett
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: André de Jong

Bezetting:Trompet, Trombone, Hoorn, Altsax/Tenorsax/ Klarinet, Contrabas, Piano, Drums

Voor het Desperate Street deel bestond nog geen muziek.Erik schrijft alle alle muziek (thema’s, underscores en arrangementen)voor dit deel van de productie.

De Fontys Academie voor Muziek- en Musicaltheater, die het dak vormt boven de opleidingen Muziektheater (een afstudeerrichting van de Bachelor Muziek) en Musicaltheater (een afstudeerrichting aan de Bachelor Dans) brengt met “42nd &amp; Desperate Street” haar eerste productie op de planken, en daarmee meteen ook de grootste van Nederland (47 acteurs op toneel!)

“42nd & Desperate Street” Is een ingenieuze mengeling van twee stukken: de vrolijke glamour van ’42nd Street’ en de grauwe ellende van ‘Marathondans’.

42nd Street is een typisch ‘American Dream’-verhaal. Het plattelandsmeisje Peggy Sawyer trekt naar New York om haar geluk te beproeven. Ze doet auditie voor een grote show, wordt aangenomen en mag dan ook nog eens de hoofdrol vervangen. Een ster is geboren, maar dan wel in de jaren 1930, tijdens de grootste depressie die Amerika ooit gekend heeft. Dat wordt duidelijk in dat andere verhaal, dat van Gloria Beatty, een vrouw die naar Hollywood trekt om mee te doen aan een danswedstrijd, tot je er letterlijk bij neervalt. Die dansmarathons uit de jaren 1930 duurden soms wel twee maanden. En aan het einde wachtte misschien de felbegeerde en -bevochten hoofdprijs van 1000 dollar.

Cast:
Annemarijn Maandag:  Peggy Sawyer
Kimberly Nieuwenhuis: Maggie Jones
Marieke Bresseleers: Dorothy Brock
Jolijn Henneman: Annie Reilly
Mark Luykx: Billy Lawler
Mats Lodenstijn: Julian Marsh
Jonas Boukaert: Andy Lee
Nina van Overbruggen: Gloria Beatty
Terence van der Loo: Robert Syverton
Eva van der Kraan: Ruby Batone
Jeroen Dekkers: Rocky Bravo

2e jaars: Ensemble

Stef van Gelder, Thijs Kobes, Jeffrey Italiaander, Ruben Van Keer, Stephan Peters, Inger van der Zanden, Linda Verstraten, Nadia Hlavaj, Iris Oppatja, Yalan Lips, Eline de Jong, Karen Poinet, Anne Appelo

2e jaars Musicaltheater: Ensemble

Michiel De Meyer, Floris Devooght, Brent Pannier, Mathijs van der Meer, Bart Aerts, Manin De Boevre, Nathalie Montauban, Aiko Adriaensen, Lotte Stevens, Tinne Oltmans, Myrthe Boerebach, Jasmien Gys, Cailin van Loon, Sanne Schlette, Esther Stolker, Babette Ploegmakers, Jindra van Schaijk, Laura van Bentum, Thalytha de Prins, Marte Louwes

Musical van Stephen Sondheim en George Furth

Regie: Koen van Dijk
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: André de Jong

Bezetting: 1e Viool, 2e Viool, 3e Viool, Cello, Contrabas, Fluit, Hoorn, Piano

Erik schrijft voor “Marry me a Little” een nieuw close harmony koorarrangement, en voegt meerstemmige koorstukken toe aan “Another hundred People”

Company

Robert is vandaag jarig, hij wordt dertig. Al zijn vrienden zijn inmiddels getrouwd of hebben een vaste relatie, Robert is de enige die deze stap nog niet gezet heeft. Hoewel er vier vriendinnen zijn die daarop aandringen. Op deze dag, voorafgaande aan zijn ‘surprise-party’, bekijkt Robert de relaties om zich heen en maakt een keuze. In tegenstelling tot de meeste musicals die op een boek zijn gebaseerd en een duidelijk afgebakend plot volgen, bestaat Company uit korte scènes, gepresenteerd in willekeurige volgorde. Ze zijn met elkaar verbonden door het feest ter gelegenheid van de verjaardag van Robert, om wie het verhaal draait.

Quotes uit Musicalsites:

“Company’ zoals Sondheim het bedoeld heeft”

“De cast speelt boeiend, iedereen is duidelijk aanwezig en de verhalen lopen kriskras door elkaar echter zonder dat het publiek de essentie kwijt raakt. De regie is strak en de musical wordt gedecideerd en vol vuur en passie gespeeld. Het verhaal wordt duidelijk en mooi verteld en de zang is, zoals je van Fontys mag verwachten, tot in de puntjes verzorgd met een orkest, een luxe die je niet vaak meer ziet maar voor Fontys gebruikelijk en bijna logisch is geworden.”

“Een schitterende versie van ‘Company’. Een streling voor oog en oor.”

Cast:
Ruben van Keer: Robert
Linda Verstraten: Sarah
Stef van Gelder: Harry
Inger van der Zanden: Susan
Thijs Kobes: Peter
Nadia Hlavaj: Jenny
Jeffrey Italiaander: David
Nandi van Beurden: Amy
Stephan Peters: Paul
Anne Appelo: Joanne
Tom van de Ven: Larry
Iris Oppatja: Marta
Karen Poinet: Kathy
Yalan Lips: April
Eline de Jong: Vriendin/ Zangeres in Kerkkoor

2e Jaars: Ensemble
Willemien Dijkstra, April van Amelsvoort, Elise Doorn, Maureen McGillavry, Mara Peters, Lillian Maandag, Tessa Brockhoff
Pepijn van Bokhoven, Luc Steegers, Milan van Waardenburg, Tom van der Ven, Florian Slangen

Orkestrepetitie

Klik hier om Children will Listen, door: Elise Doorn, April van Amelsvoort, Maureen McGillavry te zien.

Musical van Stephen Sondheim & James Lapine, vertaling: Koen van Dijk

Regie: Paul Eenens
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: Daniëlle Waijers

Bezetting: Viool, Cello, Klarinet, Hoorn, Piano, Percussie

Erik schrijft een ´Disney Overture´ en verwerkt daarin 2 eigen composities

‘Into the Woods’  Er waren eens …

Roodkapje, Sjaak (van de bonenstaak), Assepoester en een kinderloze bakker met zijn vrouw. Ze gaan naar het bos om hun lot te doorbreken, hun wensen te vervullen en nog ‘lang en gelukkig’ te leven. Maar als hun verhalen samen komen bepaalt een Heks opeens hun pad, werpt een Reus een schaduw over ze heen en krijgen goed en fout een geheel nieuwe betekenis. Middernacht nadert in een wereld waarin goede mensen liegen, leuke mensen sterven en Heksen de waarheid vertellen…

Een sprookje voor volwassenen!

Quotes uit Musicalsites:

“Tijdens de opening lieten de tweedejaars al gelijk horen dat het met de samenzang wel oke zit. De proloog zorgde gelijk voor kippenvel.”

“Met in de hoofdrollen de zeer getalenteerde 3e jaars en met de regie van niemand minder dan Paul Eenens is het van het begin tot het eind genieten.

“Met een lach op ons gezicht en met “Marteling” in ons hoofd verlaten wij de Tilburgse Schouwburg en kunnen terug denken aan een lekker komische versie van Into The Woods met prachtige stemmen” (Musicalnieuws.nl)

“Into the Woods was een fantastische productie waarmee Fontys weer eens liet zien dat het opleidingsniveau van hoog niveau is.”(musicalsites.nl)

Cast:
Willemien Dijkstra: Bakkersvrouw
April van Amelsvoort, Elise Doorn, Maureen McGillavry:  Heks
Mara Peters: Assepoester
Lillian Maandag: Roodkapje en Rapunzel
Tessa Brockhoff: Sjaaks moeder, Assepoesters stiefmoeder en Roodkapjes moeder
Pepijn van Bokhoven: Bakker
Luc Steegers: Assepoesters prins en Lucinda
Milan van Waardenburg: Rapunzels prins, Melkwitje en Florinda
Tom van der Ven: Sjaak
Florian Slangen: Verteller, mysterieuze man en de wolf

Ensemble:
Stéphania Casneuf, Meren Verhaegh, Janne Snellen, Anouk Snel, Jessin Oulad-el-Hadj, Nienke van Horen, Nienke Latten, Jeroen Molenaar, Janis van Dorsselaer, Michelle Nijenhuis, Tjade van Zwanenburg, Lesly van Eldijk, Marieke Goemans en Joey von Grumbkow

Traditie

Musical van Jerry Bock & Sheldon Harnick (vertaling: Koen van Dijk)

Regie: Brigitte Odett
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: André de Jong

Bezetting: Piano, Accordeon, Viool, Cello, Fluit, Klarinet, Trompet, Slagwerk

Erik schrijft 2 nieuwe arrangementen voor deze voorstelling

Anatevka gaat over Tevye, een Joodse melkboer in een klein Russisch dorpje, Anatevka. Hij wil, zoals alle andere Joden in het dorp, vasthouden aan traditie, want dat geeft zekerheid. Het gezin staat daarbij centraal. Anatevka is een verhaal over tradities, normen en waarden, de voortschrijdende tijd met de daarbij behorende veranderingen. Vooral aan het eind is de ontreddering groot als het dorp Anatevka in drie dagen ontruimd moet zijn en de dorpelingen op de vlucht moeten voor het Russische geweld en waarschijnlijk over de wereld verspreid zullen raken. De raakvlakken met de huidige vluchtelingencrisis zijn talrijk.

Brigitte Odett zegt erover: Brigitte Odett: “Mijn wens als regisseur is verhalen van de huidige vluchtelingen te versmelten met het verhaal van de dorpelingen van Anatevka. En daarmee de tijdsspanne tussen 1905 en 2016 te overbruggen. En te laten zien dat er helaas niet zoveel veranderd is de afgelopen 111 jaar. Laten we een verhaal vertellen niet over geweldadigheden en politiek, maar over cultuur, normen en waarden en traditie”

Quotes uit Musicalsites:

Deze voorstelling werd gespeeld met een live-orkest waarbij de vioolspeler (Walter de Kok) een bepalende rol speelde en de voorstelling begon en eindigde. Vier van de zes vluchtelingen (Tamim Almardoud, Mohamed Abdullah, Adbou Ba, Yonas Zeresenay, Morsalin Ahmadi en Esmaiel Ahmadi) die afwisselend aan de voorstelling meewerken, begonnen de voorstelling met het vertellen van hun verhaal in hun eigen taal. De mannen zijn afkomstig uit Syrië, Eritrea, Gambia en Afghanistan.

Deze versie van Anatevka was van hoog niveau en boeide vanaf begin tot het einde.

Het live-orkest stond ook hierbij borg voor een mooie muzikale omlijsting die een musical voorstelling zoals Anatevka helemaal af maken.

Cast:
Joey von Grumbkow: Tevye
Meren Verhaegh/ Janis van Dorsselaer: Golde
Michelle Nijenhuis/ Nienke van Horen: Tzeitel
Marieke Goemans/ Stéphania Casneuf: Hodel
Janne Snellen/ Nienke Latten: Chava
Anouk Snel/ Annemarie Lauretta: Yente/Fromme/Sara/Grootmoeder
Lesly van Eldijk: Mottel
Jeroen Molenaar: Perchik
Jessin oulad El Hadj: Commandant
Tjade van Zwanenburg: Mendel

2e jrs: Ensemble
Roy Goldman, Joost van der Aa, Melle Kunst, Annabel van CAsteren, Juliëtte Bull, Sake Wijers, Ronald Jorritsma, Mara Kers, Dagmar Ruijff, Charlotte van der Plas

Musical van Maury Yeston & Peter Stone(vertaling: Daniël Cohen)

Regie: Paul Eenens
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: Daniëlle Waijers

Bezetting: Piano,Viool,Altviool, Cello,Contrabas, Slagwerk

Titanic
De onzinkbaar geachte Titanic droeg de onbegrensde dromen van honderden mensenlevens in zich en was het symbool van een nieuw tijdperk van grenzeloze vooruitgang. Haar tragische ondergang in de vroege uren van 15 april 1912 was een waarschuwing voor overmoed en zette de mensheid weer met beide benen op de grond. Maar niet voor lang…

Quotes uit Musicalsites:

“Het toneel was zowel tribune als toneel en was 180 graden omgedraaid waardoor je als publiek nu de zaal in keek. De schouwburgzaal was minimaal verlicht. Het leek of je vanaf het toneel zo in de nacht naar het schip keek. Als de voorstelling begint en het schip vertrekt, daalt het brandscherm van het theater en bevindt het publiek zich als het ware in het schip en vaart mee met de Titanic. De manteaux’s aan de zijkant van het toneel worden gebruikt als torens en als trappen en de brug doet zijn naam eer aan om als scheepsbrug van de Titanic te fungeren. Cast en creatives zorgen hiermee ervoor dat het publiek de fantasie de vrije loop kan laten en de musical nog intenser beleeft.”

“Alles wordt intens verteld in deze versie in deze kleine setting. Dat is absoluut de verdienste van de studenten die in staat zijn om in spel en vocaal op topniveau te presteren. Onder leiding van Paul Eenens zijn zij erin geslaagd dit verhaal indringend en gepassioneerd te vertellen en de nummers, met ondersteuning van het geweldige orkest”(musicalsites.nl)

Cast:
Annabel van Casteren: Mrs. Fleet, Kate Mullins
Charlotte van der Plas: Kate McGowan
Dagmar Rijff: Alice Bean
Joost van der Aa: Kapitein Smith
Juliette Bull:  Isa Straus
Mara Kers:  Mrs. Etches, Kate Murphey
Melle Kunst: Joseph Ismay, Wallace Hartley
Ronald Jorritsma: Frederick Barrett
Roy Goldman: Thomas Andrews
Sake Wijers: Harold Bride

Ensemble:
Dana van der Geer, Joline Somers, Sofia Ferri, Nathalie Salek, Jary Sluijter, Vincent van Gorp, Margot Baars, Mick Westerhout en Linde Kersbergen

Musical van Stephen Sondheim & Hugh Wheeler (vertaling: Koen van Dijk)

Regie: Koen van Dijk
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: Andrė de Jong

Bezetting: Piano, 1e Viiol, 2e Viool, Altviool, Cello, Contrabas, Klarinet, Harp
Erik schrijft een nieuw strijkers en vocaal arrangement voor “Silly People”

A Little Night Music

Het is een warme zomernacht in Zweden rond 1900. Madame Armfeldt speelt het kaartspel patience; bij elke heer moet een vrouw worden gezocht van een andere kleur. Ook gedurende de voorstelling worden paren gevormd, maar Madame Armfeldt moet meermaals schudden voordat de juiste mensen bij elkaar komen. Maar uiteindelijk glimlacht de midzomernacht drie keer: eerst voor de jongeren want die weten niets, dan voor de dwazen, want die weten te weinig en uiteindelijk voor de ouderen want die weten te veel.

In deze voorstelling komen ook jokers voor in het kaartspel van Madame Armfeldt: omdat de meeste ensceneringen focus leggen op de technisch complexe en formele muziek van Sondheim, wordt in deze versie benadrukt dat de musical een komedie is.

Quotes uit Musicalsites:

Het decor ziet er strak uit door de spaghetti-doeken en de witte meubels die inventief van bank worden veranderd in een bed of een auto.

De rollen worden schitterend gespeeld en de zang is tot in de puntjes verzorgt bij een stuk van Sondheim, dat toch niet eenvoudig te spelen en te zingen is.

Cast:
Margot Baars: Desiree Armfeldt
Natalie Salek: Madame Armfeldt
Lisanne Streukens; Frederika Armveldt
Jary Sluijter: Fredrik Egerman
Sofia Ferri: Ann Egerman
Vincent van Gorp: Henrik Egerm
Dana van der Geer: Charlotte Malcolm
Mick Westerhout: Carl-Magnus Malcolm
Linde Kersbergen: Petra
Joline Soomers: Mevr Olsen/Osa
Jessie Vos: Frid

Ensemble: Jeroen Stigterman, Noortje van Eijl, Niniane Everaert, Niels Bouwmeester, Emily White, Salimata Haidara, Thijs Snoek, Dave Rijnders, Lisanne Streukens, Loes Bettonviel, Kim Reizevoort

Montagevoorstelling met muziek van Stephen Sondheim (vertalingen: Koen van Dijk, Daniël Cohen, Allard Blom en Jeroen de Beer)

Regie: Paul Eenens
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: Daniëlle Waijers

Bezetting: Piano, Contrabas, Slagwerk, Viool, Cello, Hoorn

In Sondheim in Songs komen zijn succesmusicals Sweeney Todd en A Little Night Music voorbij, maar ook minder bekende pareltjes als Follies en Company of het in Nederland nog nooit eerder live ten gehore gebrachte Evening Primrose. Eigenzinnige interpretaties van een uitdagend componist en tekstschrijver, gezongen in Nederlandse vertalingen.

Over mensen die op zoek zijn en gezichten waarachter een verhaal schuil gaat. Over vreemden waar we zo vaak langs lopen of rennen, naast staan of zitten, maar die we nooit daadwerkelijk ontmoeten. Over jou en over mij…

Iedereen kan fluiten (uit Anyone can whistle, vert.Koen van Dijk)
Zang: Kim Reizevoort
Arrangement: Erik Vlasblom

 

Wat ik weet (uit An Evening Primrose, vert.Daniel Cohen)
Zang: Emily White
Arrangement: Erik Vlasblom

 

Solisten (3e jaars):
Loes Bettonviel
Niels Bouwmeester
Noortje van Eijl
Niniane Everaert
Salimata Haidara
Kim Reizevoort
Dave Rijnders
Thijs Snoek
Jeroen Stigterman
Lisanne Streukens
Emily White

Ensemble (2e Jaars)
Soraya Gerrits
Sem van der Hijden
Magtel de Laat
Emilio Moreno Arias
Isaura Kuyt
Kristine Emde
Sem Gerritsma
Martijn Smids
Lisa van der Ven
Bas van Rijswijk
Leonie Kappmeyer
Shay Lachman

Musical van Stephen Sondheim & Arthur Laurents (vertaling: Koen van Dijk)

Regie: Koen van Dijk
Muzikale leiding: Erik Vlasblom

Uit Musicalsites
Bezetting: Piano, Bas, Drums, Fluit, Trompet

Derde- en vierdejaars Fontys laten zich van hun beste kant zien

De eindejaarsvoorstelling van de studenten van Muziektheater 3 & 4 was gepland voor juni dit jaar maar door Corona ging dat helaas niet door. Gisteren waren wij bij twee voorstellingen met verschillende casts (A en 1) in het WAT Hal theater in Tilburg. De zaal en voorstelling waren zo ingericht dat aan alle voorschriften van het RIVM werd voldaan. Regisseur Koen van Dijk was er in geslaagd door gebruik te maken van de gehele breedte en diepte van het toneel ook daar volgens de voorschriften te werken.

Dat afstand geen afbreuk hoeft te doen, bleek wel waarbij subtiel en met gebruik van een stukje eigen verbeelding er een mooie, eigentijdse en gedurfde voorstelling werd gespeeld van Anyone Can Whistle.

Anyone Can Whistle

Anyone Can Whistle is een musical van Stephen Sondheim en gaat over een stad in een grote economische depressie. De corrupte burgemeester, Cora Hoover Hooper, probeert de stad op een dubieuze wijze uit het slop te trekken. Haar assistent, controleur Schub komt met het idee om een nepwonder te creëren om toeristen en pelgrims te trekken. Samen met de wethouder Cooley en Politiechef Magruder proberen Hooper en Schub dit plan te laten slagen. Het nepwonder trekt de aandacht van de hoofdverpleegkundige, mevrouw Apple van het plaatselijke ziekenhuis voor mensen met psychische problemen. De bewoners van het ziekenhuis worden ‘droppies’ genoemd en mevrouw Apple wil deze mensen het nepwonder laten ervaren om zo te bewijzen dat het wonder helemaal nep is. Voeg daarbij een bezoeker die een dokter lijkt te zijn en ook zijn eigen problemen heeft en de chaos is compleet.

Twee uitstekende casts

Door de cast in tweeën te verdelen, werden alle studenten in staat gesteld verschillende rollen te spelen, ondersteund door een ensemble dat bestond uit de derdejaars studenten. Stephen Sondheim staat bekend om zijn mooie maar niet altijd eenvoudige muziek. Of zoals muzikaal leider Erik Vlasblom zegt: de partijen uit 1964 hebben ontelbaar veel cuts, cues en wijzigingen. Deze studenten zijn er echter in geslaagd deze musical op een mooie manier te zingen en daarnaast het verhaal op een sublieme wijze, zeker in deze tijd van afstand, te vertellen. Het feit dat we de deze voorstelling tweemaal mochten zien, was alleen maar een cadeau.

Actueel

De voorstelling werd ook naar het heden gehaald waarbij onder andere het protest tegen 5G, Corona en het gedrag van politici subtiel waren meegenomen in de mooie vertaling en de regie van Koen van Dijk. Zonder een groot decor, de waterbron was het enige dat als decor diende, werd het verhaal deels aan de verbeelding van het publiek over gelaten, wat prima slaagde.

Muzikale begeleiding

De voorstelling werd begeleid door een orkest waarbij de muzikale leiding in handen van was Erik Vlasblom met in het orkest, Jeroen Goossens, Hans Bloemen, Koos van den Brekel, Mattia Mattranga en Hans Raaijmakers.

Deze twee groepen zijn erin geslaagd in deze moeilijke tijd met een groep van 26 studenten een productie neer te zetten die prima zou staan in een regulier theater. Helaas was dat nu niet mogelijk. Dat had deze cast absoluut verdiend maar door Corona kon maar een beperkt aantal mensen van deze productie genieten.

Cast 1:
Soraya Gerrits – Fay Apple
Sem van der Hijden – J Bowden Hapgood
Magtel de Laat – Cora Hoover Hooper
Emilio Moreno Arias – Controleur Schub
Isaura Kuyt – Wethouder Cooley
Kristine Emde – Politiechef Magruder

Cast A:
Sem Gerritsma – Fay Apple
Martijn Smids – J Bowden Hapgood
Lisa van der Ven – Cora Hoover Hooper
Bas van Rijswijk – Controleur Schub
Leonie Kappmeyer – Wethouder Cooley
Shay Lachman – Politiechef Magruder

Ensemble:
Apollonia van den Brand
Björn Geudens
Fritzi Bauer
Jana Band
Janne Kolpa
Jip Verdellen
Lisanne Veeneman
Lukas Dijkman
Niek Loohuis
Pamela Kroes
Philip Krom
Sam Weytjens
Sjoerd Knol
Yulia Hartog

Musical van Rupert Holmes gebaseerd op “The Mystery of Edwin Drood” van Charles Dickens

Regie: Bruun Kuijt
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: Peter van Dosselaer

Bezetting: Piano, Contrabas, drums, 1e- en 2e viool, cello, Saxofoon (tenor, alt en sopraan)

Uit Musicalsites:

De tweede- en derdejaars studenten Muziektheater Fontys speelden in de Wat Hal de voorstelling Het mysterie van Charles Dickens. De afgelopen zes weken stonden in het teken van Charles Dickens. Charles Dickens schreef dit verhaal, maar stierf voordat hij het boek af had. De aanleiding voor Rupert Holmes om een musical te schrijven waarbij het publiek de afloop bepaald. Er viel dus heel wat te studeren.
Bij binnenkomst verwelkomde de cast het publiek en brachten hen naar de gereserveerde plaatsen en warmde het publiek vast op voor een geweldige voorstelling gespeeld door een gedreven cast.

Het leuke was dat het publiek in deze voorstelling een stem kreeg om de afloop van de voorstelling te bepalen. Niet uniek maar het betrok het publiek meer bij de voorstelling en stond garant voor veel hilariteit want de vierde wand bestond niet meer in deze voorstelling. Het publiek maakt in deze voorstelling als het ware deel uit van het verhaal dat verteld werd door de studenten.
De opstelling van de WAT hal was totaal anders en de studenten hadden gekozen om het balkon van de hal te gebruiken en hadden het toneel 180 graden omgedraaid. Daardoor ontstond een groter speelvlak waar creatief mee werd omgegaan en ontstond er een toneel boven het toneel.

De kleding verdient een aparte vermelding omdat iedereen kleding draagt die perfect past in deze tijd. Qua decor is het minimaal maar meer is absoluut niet nodig omdat alles naadloos in elkaar past en het spel van de studenten zo mooi en goed in elkaar zit. Dat kwam ook door de regie van Bruun Kuit bijgestaan door Melle Kunst en choreograaf Peter van Dosselaer.

De voorstelling werd muzikaal begeleid door een live-orkest onder leiding van Erik Vlasblom die achter de cast was opgesteld en ook actief deel uitmaakt van deze voorstelling.

De cast speelde met energie en zo sprankelend dat je als publiek kunt genieten van een voorstelling met absurde humor, gedreven spel, strakke choreografie en mooie zang die ervoor zorgen dat deze voorstelling er een is die een groot theater niet zou misstaan.

Verhaal
John Jasper geeft leiding aan een bescheiden kerkkoor in een dorp. Hij vindt zijn leven verschrikkelijk. Het enige dat hem troost geeft, is opium. Jaspers misère komt vooral voort uit een duister geheim: hij is geobsedeerd door een van zijn koorleden, het mooie weesmeisje Rosa. Maar Jasper weet dat hij geen schijn van kans maakt, ook omdat Rosa binnenkort gaat trouwen met zijn neef. ʻs Nachts in bed, onder invloed van de opium, droomt Jasper ervan dat hij zijn neef vermoordt zodat hij Rosa tot de zijne kan maken. De komst van Helena en Neville Landless, een tweeling uit Ceylon, brengt alles in een stroomversnelling. Ook Neville is binnen de kortste keren tot over zijn oren verliefd op Rosa. Net zo snel heeft hij een hekel aan Edwin, en dienen de eerste ruzies zich aan. Kort daarna is de neef spoorloos verdwenen…

CAST:

2de jaars:
Anna Felke
Arnout Bultje
Brecht Coppers
Clarissa Bruhn
Danique Dusee
Demi Hubers
Elise van Wanrooij
Kevin Manuputty
Kim Cornelissen
Nigel Vugts
Ramon Andriessen
Silvana Rocha
Wera Misset

3de jaars:

Yulia Hartog – Thomas Sapsea – Edith Verkade
Pamela Kroes – Thomas Sapsea – Emilie Verkade
Sjoerd Knol – John Jasper – Erno Pronk
Philip Krom – de heer Crisparkle – de heer Edmond Kneppel de Koning
Jip Verdellen – Edwin Drool – Mejuffrouw Anna Molein
Jana Band – Rosa Bud – Mejuffrouw Adeline Brederoo
Lisanne Veeneman – Rosa Bud – Mejuffrouw Adeline Brederoo
Apollonia van den Brand – Helena Landless – Mejuffrouw Emma Voorbij
Niek Loohuis – Neville Landless – De heer Victor Blooman
Lukas Dijkman – Durdles – de heer Ole Potvetter
Janne Kolpa – Princess Puffer – Mejuffrouw Mina Goeverneur
Fritzi Bauer – Princess Puffer – Mejuffrouw Mina Goeverneur
Sam Weytjens – Bazzard – De heer Gerrrit Braks
Bjorn Geudens – Duppie – Jongeheer Ole Potvetter Junior

Creatives:
Regie: Bruun Kuijt
Choreografie: Peter van Dosselaer
Muzikaal leider: Erik Vlasblom
Regie-assistentie en productie: Melle Kunst
Zangcoach: Edward Hoepelman
Zangcoach: Ingrid Seegers
Zangcoach: Katrien Verheijden
Correpetitor: Koos van den Brekel
Decor: Stef Heijnen-Bakker

Orkest:
Eduardo Diez Garcia
Asude Ata
Floor Bakker
Nina Morel
Mattia Matranga
Rik van der Made
Jonah Cabral
Stan van Rixtel
Don Wolters

Een rockmusical door Paul Scott Goodman gebaseerd op het boek van Jay McInerney

Nederlandse bewerking en Regie: Daniël Cohen
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: Peter van Dosselaer

Bezetting: Piano, Toetsen, Leadguitar,El.guitar, El.bass, Drums

Uit Musicalsites:

Fontys muziektheater sluit het schooljaar knallend af met Bright Lights Big City
Na twee jaar afstand houden en binnen zitten, zijn we allemaal klaar voor een feestje. Een grote spetterende party waar we al onze zorgen kunnen vergeten. Dit weekend speelden de tweede- en derdejaars Muziektheater Fontys de voorstelling Bright Lights Big City. Een ensemblestuk dat gaat over jonge mensen, hier en nu. De derdejaars speelden afwisselend een hoofdrol of een kleinere rol. De tweedejaars vormden het ensemble.

Bright Lights Big City
Sinds zijn vrouw Amanda hem verliet voor een carrière als topmodel, glipt het leven van veelbelovend schrijver Jamie steeds meer door zijn vingers. Overdag is hij Fact Checker bij een glossy tijdschrift, maar ’s avonds duikt hij in het duizelingwekkende nachtleven van New York, waar hij met drank, drugs en seks de onaangename zaken van het leven probeert te vergeten. Tevergeefs: zelfs tijdens zijn cocaïneroes wordt Jamie geplaagd door beelden uit het verleden: het sterfbed van zijn geliefde moeder, de moeizame verhouding met zijn jongere broer, de eerste fase in zijn relatie met Amanda. Als broer Michael op de stoep staat, klaar voor de confrontatie, komt alles in een stroomversnelling terecht, en lijkt Jamie af te stevenen op een totale breakdown …

Het decor voor deze voorstelling bestond uit een grote catwalk in de vorm van een ‘X’ die middel in de Wat Hal was geplaatst waar omheen en binnen de X stoelen voor het publiek waren geplaatst. Er was groots uitgepakt met licht en met een geweldige band onder leiding van Erik Vlasblom die de hele voorstelling veel power gaf.

De voorstelling werd gespeeld zoals het hoort en dat is flashy en turbulent. Iets dat absoluut ook te horen was in de geweldige nummers die door de studenten met veel kracht en bezieling gezongen werden. Ook de choreografie was strak en had alle power die past bij deze musical die zeker ook zijn mooie en kwetsbare momenten kende en niet verdronk in alleen maar veel energie. In tegendeel. Alles was perfect in verhouding en werd gedreven gebracht door de studenten die ondanks de hoge temperatuur in het theater alles gaven.

Er was voor een mooie staging gekozen door creatief gebruik te maken van de x-vormige catwalk die alle vier de uiteinden soms simultaan en dan ook weer beurtelings gebruikt werden. In deze show gebeurde veel en als publiek kwam je ogen te kort maar toch slaagde men er in de focus op de relevant gebeurtenissen te houden waardoor de essentie van het verhaal absoluut niet verloren ging.

Cast Bright Lights:

Arnout Bultje – Jamie
Nigel Vugts – Tad
Kevin Manuputty – Michael
Kim Cornelissen – moeder
Silvana Rocha – Amanda
Demi Hubers – Vicky
Clarissa Bruhn – Clara
Brecht Coppers – Coma Baby
Bjorn Geudens – Chuck Bean
Anna Felke – Mary O’Brian
Danique Dusée – Elise
Wera Misset – Theresa
Elise van Wanrooij – coke girl/Elaine
Ramon Andriessen – Tim

Cast Big City:

Bjorn Geudens – Jamie
Brecht Coppers – Tad
Ramon Andriessen – Michael
Wera Misset – moeder
Danique Dusée – Amanda
Anna Felke – Vicky
Elise van Wanrooij – Clara
Nigel Vugts – Coma Baby
Arnout Bultje – Chuck Bean
Clarissa Bruhn – Mary O’Brian
Silvana Rocha – Elise
Demi Hubers – Theresa
Kim Cornelissen – coke girl/Elaine
Kevin Manuputty – Tim

Ensemble:

Esmee van Oostende, Jannes Matthee, Neel Hannes, Noa Groenen, Iris Spies, Ward van Klinken, Larissa Boersma, Floortje van den Akker, Anh-Khoa Tran, Mats van Klinken, Lex Colmbijn

Band: Jelle van Besouw (gitaar1), Ricardo de Wolff (gitaar 2), Mattia Matranga (basgitaar), Hans Raaijmakers (drums), Koos van den Brekel (piano) en Erik Vlasblom (toetsen)

Merrily we Roll Along, een musical van Stephen Sondheim & George Furth

Regie: Paul van Ewijk
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: Florian Boutonnier

Bezetting:
Piano, El.bas, Drums, Fluit (&sax), Klarinet, Trombone, Hoorn

Musicalsites schrijft:
In Merrily We Roll Along onderzoeken de studenten Muziektheater de opkomst en ondergang van de vriendschap tussen Franklin, Charlie en Mary. In omgekeerde volgorde. We beginnen aan het eind, op het slagveld. Daarna gaan we steeds verder terug in de tijd. We eindigen bij een vrolijke eerste ontmoeting onder een wolkeloze hemel. Er wordt geproost, gefeest, teleurstellingen weggeslikt en opnieuw begonnen. Kortom, alle ups en downs van het leven komen voorbij.

Musicals van Sondheim zijn niet eenvoudig maar laat de muziek en het verhaal over je heen komen en je loopt volledig tevreden de zaal uit. Deze cast had zich in dit stuk helemaal vastgebeten en de voorstellingen werden door twee verschillende casts gespeeld onder leiding van regisseur Paul van Ewijk. Cast en creatives kwamen onderweg wat hobbels tegen, maar die werden allemaal overwonnen met een geweldig resultaat.

Het was intrigerend om te zien hoe het verhaal achterstevoren werd verteld en hoe ontzettend veel aandacht Stephen Sondheim had voor alle details van gebeurtenissen die aan het begin van de voorstelling en dus aan het einde van het verhaal gebeurden en allemaal hun oorsprong in het verleden en dus aan het einde van de voorstelling benoemd werden. Verwarrend? Absoluut, maar niet in deze versie van Merrily We Roll Along waar alles klopte. Sondheim schreef deze voorstelling na Sweeney Todd. Sondheim was een muzikaal, maar ook verhalend genie en dat zie je in al zijn werk terug.

De studenten hebben met hun performance absoluut het werk van Sondheim op hoog niveau neergezet en wij mochten daar tweemaal van genieten en met ons het publiek dat op deze musical was afgekomen. Vocaal en verhalend klopte alles en er werd schitterend gezongen, gespeeld en gedanst door beide groepen, die in een warme zaal alles gaven wat er mogelijk was. Dat bleek heel veel te zijn. De studenten mogen nu van een welverdiende vakantie gaan genieten/stage lopen en hebben hun studiejaar met vlag en wimpel afgesloten.

Cast
Frank Jannes Matthee en Ward van Klinken
Charley Mats van Klinken en Neel Hannes
Mary Iris Spies en Floortje van den Akker
Beth Larissa Boersma
Gussie Noa Groenen en Esmee van Oostende
Joe Jur Arp en Julius de Vriend

Ensemble
Naima Bayo, Anne Roos van Belkom, Tobi van den Brink, Britt Brouwers, Imme Debeij, Thijs Kokke, Froukje Simons, Daan Stuer, Wouter Tibboel, Juulke van Vroenhoven en Merel Withagen

Creatieve Team
Regie: Paul van Ewijk
Choreografie: Florian Boutonnier
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Repetitor: Carl van Kuijck
Zang coaching: Edward Hoepelman, Ingrid Zeegers en Katrien Verheijden
Regie assistent: Floor Brüggenwirth

Er was een geweldig, live orkest dat de hele show met de fantastische arrangementen van Jonathan Tunick (Sondheim’s arrangeur) begeleidde:

Orkest

Reed 1: Monica Rollings Sanchez
Reed 2: Rebeca Romero Demuynck
Trombone: Ana Aguilar Antón
Hoorn: Marjolein Damen-Timmer
Piano: Carl van Kuijck
Bas: Hyemin Ju
Drums: Stan van Rixtel
Geluidsman Dennis Klundert was geweldig voor het geweldige geluid in de zaal.

Een musical van Stephen Sondheim & James Lapine

Regie & vertaling: Koen van Dijk
Muzikale leiding: Erik Vlasblom
Choreografie: Roy Jonathans

Bezetting: Piano, Slagwerk, Viool, Hoorn
Ik voegde extra koorpartijen toe voor het ensemble en maakte van “Children will listen” een á capella koorstuk.

‘Into the Woods’ is een sprookjesmusical voor volwassenen van Stephen Sondheim en James Lapine. Wat in eerste instantie een komische combinatie lijkt van bestaande sprookjes, krijgt een steeds grotere gelaagdheid.

Wat wensen wij in het leven? Welke zorg dragen wij voor de anderen om ons heen? Natuurlijk wordt de wolf van Roodkapje gedood, maar hoe is dat voor de wolvenmoeder?

De Bakker en zijn Vrouw wensen een kind. Hun buurvrouw, de Heks, vertelt hen dat zij eerst de vloek, die over hun huis ligt, moeten verbreken. Zij moeten daartoe een viertal voorwerpen bemachtigen: de melkwitte koe, het vlasblonde haar, de bloedrode cape en de glazen schoen. De Bakker en zijn Vrouw trekken het woud in om deze voorwerpen te verzamelen en zo hun wens te laten uitkomen. Maar in het woud ontdekken zij anderen die hun eigen wensen proberen te vervullen

Musicalsites schrijft:
“Het decor was eenvoudig van opzet, maar door de staging werd het levendig en sprak alles voor zich in samenspel met de juiste belichting. Het live-orkest klonk geweldig en gaven de vocale kwaliteiten van de cast net dat beetje extra, mede door het juiste geluidsontwerp. Het spel en de choreografie paste uitstekend in het stuk en de nummers van de hand van Stephen Sondheim zijn absoluut niet eenvoudig om te zingen, maar de studenten slaagden erin om alles tot in detail te zingen en over te brengen in het goed gevulde theater.

De voorstelling bevat komische, maar ook breekbare momenten waarbij bijvoorbeeld Assepoester diverse malen zich, als het ware, op het toneel stort op de vlucht voor de prins en Roodkapje niet zo braaf is als ze lijkt en krachtig van zich af bijt. De prinsen, die over de top gespeeld moeten worden, werken heerlijk op de lachspieren, met geweldig uitgevoerde zang. De bakker en bakkersvrouw, Sjaak met al zijn onschuld, de vader van de bakker en de heks speelden met een mooie emotie.

Deze casts zijn erin geslaagd om van deze versie van Into the Woods een geweldige voorstelling te maken gezien de enthousiaste reacties.”

Cast A
Bakker: Julius de Vriend
Heks: Niama Bayo
Bakkersvrouw: Merel Withagen
Roodkapje: Imme Debeij
Sjaak: Thijs Kokke
Assepoester: Anne Roos van Belkom
Assepoesters prins/wolf: Daan Steuer
Rapunzels prins: Lex Colmbijn

Cast 1
Bakker: Jur Arp
Heks: Juulke van Vroenhoven
Bakkersvrouw: Froukje Simons
Roodkapje: Imme Debeij
Sjaak:Wouter Tibboel
Assepoester: Anne Roos van Belkom
Assepoesters prins/wolf: Tobi van den Brink
Rapunzels prins: Lex Colmbijn

Ensemble en bijrollen:

Anouk Kooijman, May Sommer, Emma Davis, Annika Reißmann, Bennet Tatenhorst, Kiki Pulles, Quito Vanroose, Arthur Vets, Senne Jonckers, Thijmen Staps, Lisa Kavsek, Kimberly Nierse en Roos Pisa

Band: Gyda Stephensen, Marjolein Damen – Timmer, Hans Raaijmakers en Carl van Cuijck